Aparat po trzydziestce. Czy to ma sens?

W teorii przyjmuje się, że im szybciej rozpocznie się leczenie ortodontyczne, tym lepiej. Nic więc dziwnego, że w gabinetach ortodontycznych najczęściej spotkać można dzieci i młodzież. Jednak w obecnej praktyce medycznej, wiek pacjenta nie ma aż tak dużego znaczenia.

Dlaczego warto założyć aparat ortodontyczny u dorosłego?

Nowoczesne rozwiązania i obecne technologie leczenia ortodontycznego umożliwiają korektę zgryzu u pacjentów w każdym wieku. Coraz częściej do gabinetu ortodontycznego zgłaszają się osoby po 30. i 40. roku życia, decydujące się na leczenie np. aparatami estetycznymi, które nie rzucają się w oczy, dzięki dostosowaniu ich do koloru zębów.

Aparat ortodontyczny po trzydziestym roku życia pozwala na wyrównanie uzębienia i skorygowanie rysów twarzy, przyczyniając się do spłycenia zmarszczek, lepszego napięcia skóry czy opóźnienia pojawienia się zmarszczek mimicznych. Ponadto ważne są względy zdrowotne. Nieprawidłowy zgryz, powiększająca się wada uzębienia mogą przyczyniać się do powstawania okluzji, ścierania się zębów, napięciowych bólów głowy i szyi, a nawet zwyrodnień stawu skroniowo-żuchwowego czy chorób układu pokarmowego.

Ile trwa leczenie ortodontyczne u osoby dorosłej?

Leczenie może trwać od roku do kilku lat i przebiegać podobnie jak u dzieci, przy czym tutaj również należy uwzględnić czas na noszenie aparatów retencyjnych po zakończeniu okresu noszenia aparatu stałego.

Ważną kwestią jest uświadomienie sobie, że leczenie ortodontyczne jest możliwe jedynie wtedy, gdy stan jamy ustnej na to pozwala. Należy więc wziąć pod uwagę czas potrzebny na wyleczenie zębów i chorób jamy ustnej, a jeśli to konieczne, na usunięcie zębów, które mogą uniemożliwić przeprowadzenie leczenia. Ważny jest również ogólny stan zdrowia i brak innych przeciwwskazań.